

Ilustrace ke knize Milana Exnera Biblické humoresky aneb Křesťan mezi mansiony
Kresba uhlem na recyklovaném papíře, 80 x 60 cm
Kniha vyšla v říjnu 2014 v libereckém nakladatelství Bor.
2
LEPTY A GRAFIKY
2012
Ukázky grafik z cyklu Silová pole, 2012
lept, 62 x 80 cm

3
Z CYKLU BUBLINY
2012
Fotografie instalací

Při studiu účinků silových polí, jsem si uvědomil, že dobře by je mohlo vizualizovat povrchové napětí vodních blan. Bylo ovšem nutno vytvořit takové podmínky, aby nevznikaly jen monotónní shluky kulatých bublin, ale místa, kde se síly povrchového napětí vyrovnávají a vytvářejí linie a otevřené křivky. Teprve po mnoha pokusech jsem pochopil zákonitosti tohoto procesu a vytvořil prostorovou síť, v níž vodní blány nevyplňují pouze její oka, ale samy vytvářejí množství zlomových linií na principu vyrovnání sil tahů a protitahů při zaujetí nejmenší možné plochy. Místo bublin, které ovšem zcela nezmizely, tak vznikají čtyřstěny, krychle i složitější geometrická tělesa a obrazce. Trvá to samozřejmě jen několik vteřin, a tak výsledky musel fotograficky fixovat liberecký fotograf Šimon Pikous.
4 RÁDLŮV SYNOVEC
2010
Ilustrace ke knize Milana Exnera Rádlův synovec, 2010

Děj této novely je založen na příběhu, který začíná nenadálým objevem zbytků základů pozdně barokního divadla a končí jeho rekonstrukcí. Ale zatímco odhalené pozůstatky jsou pravé a autentické, tak teorie o původní podobě scény, jejím vybavení i repertoáru jsou naopak čistě hypotetickou konstrukcí, i když si na ní profesor divadelní vědy vybudoval akademické „renomé". Takto až na samou dřeň zredukovaný obsah jinak mnohovrstevnatého textu v sobě skrývá výtvarný princip, který jsem použil k ilustraci. Dole je pregnantní tvar, nad ním se vznáší jeho rozmlžený obraz, kontury se ztrácejí, tvary se atomizují... Tento princip se ukázal natolik nosný, že jsem pár kreseb vytvořil i po vydání publikace. Na obálce byly na přání autora použity uhlokresby korespondující s mou volnou tvorbou.
5 Z CYKLU PROVÁZKY
2006
Fotografie z intalace

Při práci s libereckým fotografem Karlem Doškem na společné výstavě Prostor vznikla i série fotografií napnutých provázků. Tvořili jsme oba v prázdném kostele v Horním Vítkově u Chrastavy. V monumentálním prostoru vznikly i velké uhlokresby na téma sil, tahů a protitahů. Toto téma jsem realizoval i v materiálové podobě. Provázky jsem natáhl mezi trámy šerého podkroví kostela tak, aby je osvětloval štych prudkého slunečního světla z vikýře. Byl jsem rád, když tyto fotografie zařadil Karel Došek do své velké přehlídky v Galerii U Rytíře jako rovnocennou součást své tvorby.
6 VELKOFORMÁTOVÉ UHLOVÉ KRESBY
2001-2006
Kresba uhlem na recyklovaném papíru/sololitu

7 TUŽKOVÉ ETUDY
2004–2006
Tužkové etudy, 2004-2006, tužka, ruční papír, 30 x 42 cm (výběr)

8 GRAFIKY
2000–2005
Grafiky 2000-2005, lept a suchá jehla, 82 x 49 cm (výběr)

9 UHLOKRESBY FORMÁTU B1
2000–2001, 2005
Uhel na šedé lepence, 100 x 70 cm (výběr z 22 kreseb)

10 VELKÉ GRAFIKY
GRENZRAUM
1999
Velké grafiky ze sympozia Grenzraum 1999,
lept a akvatinta, 100 x 150 cm

11 VELKÉ KRESBY
1999-2000
Kresby formátu A0, 1999-2000,
uhel na recyklovaném papíře, 120 x 80 cm (výběr)

12 DVANÁCT DO TUCTU
1995-1999
Lept a suchá jehla, 84 x 49 cm (výběr)

13 Z CYKLU ARCHITEKTURY
1992-1995
Lept, suchá jehla a akvatinta (výběr)

14 CYKLUS KLECE
1989-1992
Lepty se suchou jehlou a akvatintou (výběr ze souboru 21 grafik)

"Tento cyklus byl pro mě přelomový. Téma uzavřeného intimního prostoru, které mě už dlouho předtím zajímalo, konečně dostalo svébytné výtvarné vyjádření. Nepodařilo se to hned, v první kleci ještě létali ptáci, ve čtvrté ležela vajíčka a teprve od páté se mi podařilo téma zabstrahovat až na samou podstatu. Ruka se uvolnila, začalo vznikat charakteristické tvarosloví, které pak zůstalo nějakým způsobem přítomno i v celé mé další tvorbě. Lapidárně by se dalo říct, že jsem se výtvarně našel. Hned na začátku jsem také výrazně zvětšil rozměry grafických listů a brzy zjistil, že mi to vyhovuje natolik, že během další práce velikost grafik ještě narůstala."
